٣٦ - كبسولة نقدية : هو الفن حلال ولا حرام؟ء



اللوحة للفنانة سارة محمد



هو الفن حلال ولا حرام ؟ء

طيب لما اسالك :هو المسدس حلال ولا حرام؟ء
حرام طبعا لانه بيقتل الناس.ء

فى اول الأمر هتحس بجدية الأجابة والوجاهة لانها بتقترب وتمس مشاعر الأنسانية.. وطبيعى ان كل اجابة تقترب من المسحة البشرية الدينية.. دايما تمس القلب قبل العقل.ء

طيب لما اقولك : لا ده المسدس حلال بين..بتشديد الياء.ء
لانه سلاح ردع للخارجين عن القانون ومهم لحمايتنا منهم.ء

برضه هتوافقنى فى الرأى بس فى الأخر هتقعد تضرب اخماس فاسداس وتقول لنفسك هو برضه حلال ولا حرام؟ء

هنا هتواجه أزمة كبرى فى عالمنا العربى تسمى
(تجاهل إعمال العقل)
يعنى ايه ببساطة.. ء
يعنى ببساطة حضرتك فى اول الامر.. ء
ء١- سألت السؤال بطريقة خاطئة.ء
ء٢-و انك حصرت اجابة السؤال بين كلمتين بس.ء

ء٣- بالاضافة وده الاهم.. انك حشرت الاجابة بكلمتين لا معنى لهم حرفيا عن مدلول السؤال نفسه.. ازاى؟ء

يعنى لما اسألك مثلا :ء
ء١- هى الشمس حلال ولا حرام؟ء
ء٢- هو الكون بينفع ولا بيضر.ء

واقولك جملة :٣- يا طالع الشجرة.. هاتلى معاك بقرة.ء

السؤالين رقم ١ و٢ السابقين.. لا معنى لهم.. زيهم زى رقم ٣ وهى جملة مقتبسة من مسرحية لتوفيق الحكيم.ء

فى مقدور اى شخص انه يقول جملة او سؤال او اجابة بكلمات ذات معنى ولكن فى صياغة لا معنى لها.. زى رقم٣
فانت عارف مدلول كل الكلمات زى :ء
طالع /الشجرة/هاتلى/بقرة.ء
بس ترتيب صياغتهم لا معنى لهم زى اسئلة رقم ١ و ٢.ء

يعنى عايز توصل لأيه؟ء

عايز اقولك وبوضوح لما اسالك واقولك:ء
هو الفن حلال ولا حرام؟ء

ء١-تكون عارف مبدئيا انه السؤال غلط فى الصياغة.ء

ء٢- ونتيجة الغلط.. اجابات خاطئة.ء

ء٣- ولانه مفهومى الحلال والحرام ..لايرمى على كل اشياء الدنيا.ء

ء٤- فالفن زى المسدس.. ممكن يستخدم فى كل شىء.ء

ء٥- والفنان اللى من وقت لتانى بيتكلم بالمفهوم الحلال والحرام.. ء
هو نفسه ارتكب الخطأ بغلاف الفن

او يشعر انه مخطىء فيرمى على الفن فشله

او هو جاهل بماهية الفن الحقيقى فى جوهره.. وده هو الارجح.ء

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url