الرؤية العميقة في فيلم علي معزة وابراهيم


 


الصدفة سهرتى امبارح مع الفيلم الجميل ده واللى اول مرة اجد فى فيلم مصرى معاصر.. رؤية اخراجية بتجمع بين البساطة والفلسفة.ء

الجميل مش انك بس تفرض رؤية عميقة للقصة او تحاول تفرد فيها فى حلقات مسلسلة او ساعات عرض طويلة..لا.. الفكرة انك تكون مستوعب الفكرة كويس جدا..لانك بكده هتقدر توصلها جيد جدا.ء

الفيلم سيناريو وتأليف أحمد ماهر وإبراهيم بطوط..واللى نجحوا فى ترسيخ قاعدة تركيز النص..كل كلمة وحديث يخرج من فم الممثلين مهم ومركز ولو سرحت ممكن تفوتك فكرة .ء

المخرج العبقرى شريف البندارى اللى تستمتع بكادرات البانوراما فى كاميرته وتحب عينك تقف قدام لوحات كاميرته..ء

عجبنى طريقته فى تحرك الممثلين..كلهم..حتى ممثلين الادوار الفرعية.. و ده بيدل عن وعى و حرفية برغم انه كان فيلمه الاول.ء

فى ممثل شاب اتنبأ له بمستقبل قوى هو على صبحى..على معزة فى الفيلم.. اخد جايزة دبى السينمائية واتمنى رؤيته فى ادوار مختلفة.. كان اداءه طبيعى بدرجة غير طبيعية..عايز اشوفته تانى عشان اقدر احكم اكتر عليه.ء

احمد مجدى ممثل تحب الكاميرا تصوره..وجه بيخطف الكادر دايما.. واداءه بيتحسن وبيتطور من عمل لاخر.ء

ناهد السباعى ممثلة محترفة وتقيلة حتى لو ظهرت فى دور ثانوى..لها بصمة قوية جدا.ء

فيلم جميل يستحق المشاهدة

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url